Muzica
 


Ion Vanghele - GUGU

Acorda o nota acestei creatii :
( 0 voturi )

Ceea ce noi cunoastem mitologic sub numele de Gugu, reprezinta forma sumeriana a numelui Gyges.In spatiul nostru carpatic exista un munte posedand acest nume.Mitologia, cunoaste doi Gyges: “Monstru in mitologia greaca, avand 50 de capete si o suta de brate.Era unul dintre gigantii care a luat cu asalt cerul, razvratiti impotriva lui Zeus sau dimpotriva ajutandu-l in Titanomahie.Era nascut de Gaia, de la Uranos.”
Legat de aceasta prima ipostaza mitica a lui Gugu, informatia este foarte putina si prin putinatatea ei, aproape insuficienta pentru a da nastere unei ipoteze de lucru sau unei teorii viabile.Totusi prezentarea mi se pare foarte interesanta, deoarece acest Gugu sub simbolurile sale ascunde niste lucruri neobisnuite.Orice cercetare mai ales la nivelul mentalului, este riscanta.Aceasta pentru ca simtim permanent nevoia sa completam golurile informale cu propriile noastre imagini culturale incercand sa scriem o poveste despre astfel de lucruri.In felul acesta exista acel risc din partea cititorului sa se confrunte cu act de mitificare (crearea unui alt mit despre mit, care nu are nimic comun cu mitul originar).Dictionarul Explicativ este putin evaziv in definitie:
“MÓNSTRU, monştri, s. m. 1. Ființa mitologica cu corpul format din parți ale unor animale diferite sau din unele parți de om şi altele de animal. 2. Ființa care se naşte cu mari anomalii fizice; pocitanie; fig. om cu mari defecte morale, om josnic, crud, denaturat. 3. Namila, matahala. ♦ (Fig.) (Adjectival) De proporții mari, extraordinar, neobişnuit. – Din lat. monstrum, fr. monstre.”
Sursa: DEX ’98 | Adaugata de RACAI | Greşeala de tipar | Permalink
Dincolo de aspectul uman presarat pe ici si colo, prin “monstru” se mai intelege si:”namila, matahala”, ceva urias, depasind dimensiunile omenesti, dar fara un aspect bine definit.Forma adjectivala este si mai apropiata de intelesul meu: “De proportii mari, extraordinar, neobisnuit.” Un astfel de monstru poate fi vazut ca un munte, fara ca imaginea respectiva sa contravina definitiei.Ca sa se inteleaga mai bine ce afirmam, sa citim descrierea Ciclopului din Odiseea lui Homer(Odiseea, pg.214):
“Era o nametenie ciclopul,
De stai crucit privindu-l.N-avea seaman
C-un om de paine mancator, ci singur
De s-arata, parea un varf de munte
Inalt si-mpadurit…”
(incheiat citatul.)
Apropierea lui Gyges de munte, se poate face si dupa mentionarea parintilor acestuia:
“Era nascut din Gaia de la Uranus”
Ori Gaia este zeita Pamantului in mitologia Greaca iar Uranus este simbolul deificat al Cerului.In fata cititorului este o ghicitoare orfica: Ce poate fi nascut din pamant dar este atat de inalt, incat poate creste pana la cer? Cine are tupeul ca sa se ridice impotriva cerului? Ce formatiune geologica terestra prezinta mai multe capete sau piscuri?(varfuri?) Bratele pe care le poseda “monstrul”reprezinta crestele sau ca sa vorbim despre niste delimitari si mai clare, sunt acele intranduri montane despartite intre ele de vai.Dar vaile dintre munti sau din munte sunt locuite de oameni si de animale, ceea ce face ca imaginea monstrului mineral la care se adauga lumea vegetala si cea umana sa devina de-a dreptul fantastica prin insolitul ei.Aceasta este desigur o propunere de interpretare hermetica care poate sa fie adevarata sau se poate abate de la adevar creind mitul propriu al autorului




Bookmark and Share

 

 
 
Facebook
 
© 2007-2018 versuri-si-creatii.ro