Muzica
 


Ion Vanghele - Kogaion ( urmare 6 )

Acorda o nota acestei creatii :
( 0 voturi )

Lucrurile nu stau bine nici in ce priveste numele lui Zalmoxis.Si in acest caz, exegeza s-a impartit in doua, existand la ora actuala doua teorii total opuse: una uraniana, cealalta chtoniana.In cadrul ipotezei uraniene, Zalmoxis este considerat fara temei ca fiind o divinitate reprezentand cerul.Natura uraniana a cerului s-a nascut dintr-o eroare de interpretare, pornind de la invataturile lui Zalmoxis care adresandu-se mai marilor dacilor, le spunea ca ei nu vor muri niciodata ci dupa moarte, doar isi vor schimba locatia traind in alt loc unde vor avea parte de toate bunurile.
Referitor la credintele dacilor si la Zalmoxis, Herodot spunea:
“Getii sunt cei mai viteji dintre traci si cei mai drepti..”
Daca aceste afirmatii nu au relevanta cu subiectul nostru, iata cum suna continuarea :
“Ei se socot nemuritori si iata in ce chip:Credinta lor este ca ei nu mor ci ca cel care piere, se duce la Zalmoxis (Herodot nu specifica faptul ca cel care a murit sau sufletul lui “zboara” la Zalmoxis, ceea ce ar presupune intr-adevar originea uranica a zeului, ci “se duce”, adica merge folosindu-se de picioare, sau este dus de catre altcineva la zeu, )divinitatea lor, (daimon) pe care unii il cred acelasi cu Gebeleizis.”
Ori Zamolxis va face mai multe lucruri interesante:
“…a pus sa i se cladeasca o sala de primire unde-i gazduia si ospata pe cetatenii de frunte.In timpul ospetelor (in acest andreon), ii invata ca nici el, nici oaspetii lui, si nici urmasii acestora in veac nu vor muri, ci se vor muta numai intr-un loc unde, traind de-a pururea vor avea parte de toate bunatatile.”
In cazul “cerului” notiunea de “loc” unde cei decedati vor merge, devine dintr-o data prea larga si prea confuza.Dar Zalmoxis va mai face ceva:
“In t5ot timpul cand ii ospata si le cuvanta astfel, pusese sa i se faca o locuinta sub pamant.Cand locuinta ii fu gata, se facu nevazut din mijlocul tracilor coborand in adancul incaperilor subpamantene unde statu ascuns vreme de trei ani.Tracii fura cuprinsi de parere de rau dupa el si-l jelira ca pe un mort.In al patrulea an se ivi insa iarasi in fata tracilor si asa ii facu Zalmoxis sa creada in toate spusele lui”.
(IV, 95-96)
Daca Zamolxis a capatat invataturile sale de la preotii egipteni, s-ar putea sa descoperim aici anumite fapte interesante.Sa vedem ce spune Diodor din Sicilia in Biblioteca Istorica despre credintele egiptene despre moarte si viata:
“(pg.64):
Deoarece locuitorii Egiptului socot ca viata pamanteasca pretuieste foarte putin si dau in schimb cea mai mare insemnatate faptului ca un om -in ciuda mortii – isi poate vesnici faima virtutii sale.Egiptenii numesc locuintele celor in viata “locul unde omul poposeste”"hanuri”pentru ca acolo muritorul isi are o asezare vremelnica pe cata vreme mormintelor ei le spun “lacase vesnice” intrucat pe lumea cealalta oamenii traiesc o viata fara sfarsit. Iata prin urmare ei nici nu se sinchisesc de cladirea caselor dar in schimb- nici o straduinta n-o precupetesc fie ea oricat de mare cand e vorba sa-si cladeasca morminte.”
Ceea ce propavaduia Zalmoxis era prin urmare ideea ca dupa moarte, cei prezenti in andreon, se vor intalni cu totii intr-un fel de mormant colectiv urias sapat in coasta unui munte si alcatuit din mai multe camere funerare. Acest loc trebuia sa fie o uriasa necropola regala a getodacilor asemenea necropolei regale din Valea Regilor din Egipt.Vom observa ca etimologia numelui Zalmoxes, dincolo de interpretarea numelui ca fiind “o piele de urs”, o serie de alte variante care se refera la Pamant.
Confirmarea celor spuse, o gasim la Romulus Vulcanescu in Mitologia sa:
“Numai cei care se sacrificau in lupta, pe campul de bataie impotriva dusmanilor tarii sau ca mesageri ai regartului(…) nu cei care mureau in pat de boala sau pe picioare de neputintele batranetii erau primiti in paradisul lui Zalmoxis.”( Mitologia Romaneasca / Romulus Vulcanescu, pg.120)
Desigur, ca toate aceste intamplari, privite disparat, pot fi sau nu importante pentru cel care citeste si doreste cu adevarat sa cunoasca adevarul.Fara sa mai fac vreun comentariu, redau o scurta legenda legata de comoara din muntele Orlea:
“Iata ce ne spune o povestire despre comoara din piscul Orlea din muntii din vecinatatea Hategului.Se zice ca in interiorul piscului Orlea se afla un palat ruinat care este plin cu toate scumpeturile lumii.Palatul intreg de aur este acoperit cu diamante, usile, mesele, scaunele , podelele, sunt din argint, iar in palat pe tronuri stralucitoare ca soarele sed imparati cu coroanele pe cap, rezemati pe toiege.Prin intreg palatul sunt risipite vrafuri de galbeni de-ti iau ochii.Portile palatului sunt jos in undele raului care curge pe sub pisc.”
In materialul urmator o sa va povestesc ceva foarte interesant despre muntele Gugu.




Bookmark and Share

 

 
 
Facebook
 
© 2007-2018 versuri-si-creatii.ro