Muzica
 


Ion Vanghele - Mitul lui Orfeu ( urmare 2 )

Acorda o nota acestei creatii :
( 0 voturi )

Daca vom deschide Vechiul Testament la capitolul “Psalmi”, vom descoperi cateva lucruri foarte interesante, pe care nu le spunem noi ci insasi aceia care au scris psalmii respectivi.Astfel in psalmul nr.15, David spune:
“Cine va locui ( Doamne) pe muntele Tau cel sfant”?
Ori in psalmul nr.18, acelasi David nu se mai refera la Dumnezeu ca locuitor al unui munte, ci il identifica chiar cu muntele respectiv:
“Doamne, Tu esti stanca mea, cetatuia mea, izbavitorul meu. Dumnezeule, Tu esti stanca mea in care ma ascund.”
Imaginea repetata a lui Dumnezeu:( Psalmul 31), :
” Caci cine este Dumnezeu , afara de Domnul si cine este o stanca , afara de Dumnezeul nostru?”, ma determina sa cred ca autorul, depaseste cadrul unei metafore, al referindu-se in mod concret la ceva real.Ori spre acest ceva real s-a indreptat Moise inainte si dupa Exod, realitatea capatand numele de “Muntele lui Dumnezeu, ” Horeb.Dar atentie: Muntele nu este numai locul unde sta Dumnezeu, ci insusi reprezentarea entitatii divine, acelasi lucru intamplandu-se si cu Muntele Sfant al geto-dacilor, Kogaion.Muntele acesta , este prin urmare sfant, deoarece Dumnezeu ( Zalmoxis sau Orfeu), locuiesc pe acest munte.Sfintenia locului, va creea la un moment dat o alta imagine a lui Dumnezeu, acela de Dumnezeu vazut ca un munte sfant.Cred ca va trebui sa acceptam Muntele Kogaion sub cele doua ipostaze ale sale: de Munte Dumnezeu, ca entitate, dar si ca Locatie unde se gaseste Dumnezeu.( Locul acestuia fiind pestera sfanta pe care o vom numi cu acelasi nume, -Kogaion.Sa ne amintim de nasterea lui Mithra intr-o pestera, dar si nasterea neobisnuita a lui Cristos intr-o iesle simbolizand pestera.
Mai exista o alternativa. Dumnezeu este doar un megalit din acest munte, deoarece acelasi David, spune la un moment dat:
“Doamne, catre Tine strig: Stanca mea!”
Stanca poate sa fie atat imaginea megalitica a lui Dumnezeu, dar in acelasi timp, cuvantul poate sugera muntele in intregimea Lui divina.
Am sa mai spun ceva.Dumnezeu este vazut ca o trinitate in credinta ortodoxa.Exista prin urmare trei imagini diferite a lui Dumnezeu, sau de ce nu, aceeasi imagine asemanatoare dar multiplicata de trei ori. In balada Miorita, Dumnezeu apare sub aspectul trinitatii, desi simbolul sau este pierdut cu comoditate de catre exegeza:
“Pa muntii cei mari
Sunt trei pacurari.”
Sau:
“Se cobor la vale,
Trei turme de miei,
Cu trei ciobanei.”
Coborarea ciobanilor de pe muntele sacru al lui Dumnezeu:
“Pe-un picior de plai
Pe-o gura de rai”
este explicata de conversatia purtata de Dumnezeu cu Moise pe muntele Horeb, care ii spune lui Moise ca a auzit de suferointele poporului sau si va cobora sa-l scoata din robia egipteana.
Al doilea lucru pe care doresc sa il spun este ca cel care construieste o biserica lui Dumnezeu este mesterul Manole din balada: Mesterul Manole” sau “Balada Manastirii Curtea de Arges”
Dar Manole nu este un nume obisnuit din moment ce el este numele primului om aparut pe Pamant, cat si numele lui Dumnezeu, sub forma de Emanoil, in Evanghelia dupa Matei.




Bookmark and Share

 

 
 
Facebook
 
© 2007-2018 versuri-si-creatii.ro