Muzica
 


Ion Vanghele - Motivul celor doua morminte ( urmare )

Acorda o nota acestei creatii :
( 0 voturi )

Facand un comentariu pe marginea afirmatiilor lui Ion Talos, legate de aceeasi balada Miorita, domnul Branda reia din nou motivul"celor doua morminte."
"Folcloristul (este vorba aici de Ion Talos) se bazeaza pe variantele colind ce contin in testamentul funerar unele indicatii ale pastorului, referitoare la inhumare:
Pe mine pamant nu puneti,
Numai dalba gluga mea.
Nice lut, nice pamant,
Numa draga gluga mea
Si ma-nvaluiti cu ea.
Prin refuzul astuparii cu pamant, prin solicitarea invelirii in gluga, sau prin alte prevederi testamentare, precum refuzul ingroparii in cimitirul satului, in favoarea inhumarii la stana, solicitarea asezarii fluierului in bataia vantului, exegetul ajunge la o concluzie nefireasca( este parerea d-lui Branda care intreprinde studiul de folclor al Mioritei si citand si opiniile altor autori printre care se numara si Ion Talos, ) anume ca pastorul cere sa fie ingropat "in aer".Dandu-si seama de enormitatea afirmatiei si de minima ei sansa de acreditare, ne indica treptat spatiul cadru al inhumarii, la inceput "la suprafata", apoi "in aer, " si in final, "in copac".
Balada Miorita seamana la un moment dat cu o ghicitoiare orfica.Ni se prezinta in fata un scenariu, numai ca acest scenariu, fiind simbolic, ascunde niste semnificatii care scapa foarte usor ochilor cercetarii, desi ea ar trebui sa fie cea mai avizata si in masura sa explice cel mai bine valoarea de semnificatie a baladei, sa-i gaseasca sau sa-i regaseasca arhetipul istoric sau chiar pseudoistoric de la care s-a pornit.Ori observam ca cercetarea, nereusind sa fie echidistanta de modurile de interpretare religioase sau ateiste, nu face altceva decat sa se copilareasca si sa ne induca in eroare.Nu o va face in mod direct, ci indirect, pentru ca ea este lipsita de instrumentul care ar pute-o sa o dca spre rezolvarea onesta a problemeiAcest instrument poarta diferite nume dupa autorii care au inventat-o sau o practica.Unii ii spun logica, altii, mitologie comparata, iar eu il numesc hermeneutica.
Repet ceea ce am spus si in prima parte.Fiind vorba despre dispozitii testamentare, primul lucru care imi vine in minte este existenta in cultura universala a celor doua fundamentale carti sapientiale ale caror nume converg catre subiectul baladei noastre: Vechiul Testament si Noul Testament.Prin motivul testamentar, balada Miorita ar trebui sa fie cea de-a treia carte testamentara din universul nostru cultural sau, sa fie un apocrif vetero si respectiv nou testamentar asa cum am mai spus si inainte.




Bookmark and Share

 

 
 
Facebook
 
© 2007-2018 versuri-si-creatii.ro